Waar wordt naar gekeken bij wielen, banden en alles eromheen?

Welke band zoekt u?

 

De wielen (velgen en banden), wielophanging en stuurinrichting worden tijdens de APK flink onder de loep genomen. Deze vier onderdelen zijn van groot belang voor de verkeersveiligheid. Je kunt je voorstellen dat een slechte of versleten band zorgt voor groot risico op gripverlies of een klap band. Gevolg is verhoogd risico op verkeersongevallen en daarom is de APK keurmeester extra kien op de banden en wielen. Slechte banden is inherent aan slecht remmen, plotselinge filevorming is een voorbeeld waarbij een langere remweg of verlies van grip grote problemen kan veroorzaken. Op deze pagina zullen we verder ingaan op de APK keuringseisen voor de autobanden, velgen, wielophanging en stuurinrichting.  

Autobanden en wielen APK

Inspectie van de autobanden voor APK goedkeuring

De autobanden kan men stapsgewijs controleren. De APK keurmeester zal de onderstaande apk keuringseisen checklist gebruiken om te bepalen of de banden geschikt zijn voor APK goedkeuring.

  1. Controle profieldiepte – Voor APKAutoband profieldiepte meten APK goedkeuring moeten de banden meer dan 1.6 mm profieldiepte hebben. Deze 1.6 mm is de absolute ondergrens en elke band zal op meerdere plekken worden gemeten. Ondanks het feit dat je auto met een profieldiepte van net boven de 1.6 mm wel door de APK keuring heen komt luidt het advies toch om de autobanden te vervangen bij een profieldiepte van 2.5 mm. Vooral bij regen en winterse omstandigheden is minder dan 2.5 mm profiel eigenlijk te weinig. Sterker nog, winterbanden hebben bij profiel minder dan 4.5 mm zelfs geen voordeel meer over zomerbanden. Toch geldt er voor winterbanden geen andere keuringsvereisten.
  2. Controle zijkant (wang) – De zijkant van de band moet helemaal schadevrij zijn. Wanneer je bij het inparkeren langs de stoep schaaft kunnen er beschadigingen optreden met vergroot risico op een klapband. Tevens moet de zijkant van de autoband egaal zijn, er mogen dus geen oneffenheden aanwezig zijn.
  3. Band en velg – De autoband moet de juiste afmeting hebben voor de velg. Een bredere of smalle band monteren is niet toegestaan en resulteert in APK afkeuring.
  4. Bandenmaat per as – Het is niet toegestaan op dezelfde as een andere bandenmaat te voeren. Een andere bandenmaat achter dan voor mag wel.
  5. Maximum breedte – De maximale breedte van de banden/velgen is afhankelijk van de ruimte in de wielkast. De stelregel voor de APK is dat deze niet meer dan 3 cm mogen uitsteken buiten het spatbord.
  6. Draairichting en montage – Sommige banden hebben een vaste draairichting, deze moeten dus op een en dezelfde manier worden gemonteerd. Omgekeerd en ongelijk monteren resulteert in snelle slijtage, verminderde grip en slechte afwatering. Een kritisch punt is het wisselen van de zomer- en winterbanden, let dan altijd op de draairichting. Verkeerde montage resulteert in afstel van goedkeuring.
  7. Bandenspanning – Voor autobanden geldt een minimum en maximum bandenspanning. De bandenspanning heeft grote invloed op wegligging, rijeigenschappen en het brandstofverbruik. Een te zachte band kost meer brandstof, een te harde band vergroot het risico op een klapband. Zowel een te harde als een te zachte band hebben nadelig invloed op het stuurgedrag van de auto. Juiste bandenspanning is daarom van groot belang.
  8. Canvas karkas – Het karkas van de band mag op geen enkele plek zichtbaar zijn.

 

Inspectie van de velgen voor APK goedkeuring

De velgen moeten helemaal in orde zijn. Ze mogen geen scheuren bevatten en ze mogen niet ovaal of krom zijn. Een mankement in de velg wordt tijdens het rijden meestal opgemerkt door trillingen en afwijkend rijgedrag. Dit resulteert in risico voor de verkeersveiligheid en is niet comfortabel. De APK keurmeester zal de auto dan ook afkeuren wanneer de velgen niet in orde zijn.  

Wiellagers controleren voor APK keuring

Wiellagers APK checken

Een mankement met betrekking tot de wiellagers betekent directe APK afkeuring. Een defecte wiellager kun je opmerken doordat er een zoemend geluid ontstaat tijdens het autorijden, maar vaak kun je het ook tijdens het rijden voelen. De auto kan wat minder stabiel voelen doordat de lagers versleten zijn. Tijdens de APK keuring zal de keurmeester de auto wat opkrikken en het wiel laten ronddraaien. Deze moet soepel en geruisloos draaien voor goedkeuring. De APK keurmeester zal voelen aan de schokdemper of hij/zij hierop trillingen voelt tijdens het draaien. Trilling = fout boel. Daarnaast is er een maximum spelingsruimte voor de wielen van 1 mm extra dan de normale speling. Speling op de wielen betekent in de meeste gevallen dat de lagers versleten zijn.  

Inspectie van de stuurinrichting

Net als bij die wielen geldt dat er bij de stuurinrichting geen sprake mag zijn van speling. Tijdens het keuren van de auto voor APK worden stuurkogels, koppelingen, stuurkolom, stuurwiel en stuurstang gecheckt op speling en in tact zijn van de hoezen. Alles moet goed vast zitten en heel zijn.  

De wielophanging checken voor APK goedkeuring

De wielophanging is een kritisch punt van inspectie wat tijdens de APK keuring nauwkeurig wordt gecheckt. De wielophanging is van doorslaggevend belang voor het contact wat de auto met het wegdek heeft en de invloed van elke stuurbeweging op het rijgedrag van de auto. Net als bij bovenstaande onderwerpen is ‘speling’ hetgeen waarop wordt gecontroleerd. Er wordt gecontroleerd of onderstaande acht onderdelen spelingvrij zijn en geen opvallende mankementen bevatten.

  1. Inspectie van de ophangveren
  2. Inspectie van de draagarmen
  3. Controle draagarmbussen
  4. Checken van de stabilisatorstangen
  5. Veerpoten nalopen
  6. Stuurrubbers checken op speling en uitdroging
  7. Stofhoezen checken
  8. Veerpoten checken op goede bevestiging

Er wordt tijdens de APK keuring ook gekeken of de schokdempers nog goed zijn. Schokdempers worden ook gecontroleerd op roestvorming. Alle draagarmrubbers moeten tevens in goede staat zijn voor goedkeuring. Voor meer informatie over roestvorming op de schokdempers en de APK keuring lees dan hier verder.

 

 

Add Comment