Waar worden de remmen op gecontroleerd?

Welke band zoekt u?

Net als de banden, wielen, wielophanging en de stuurinrichting zijn de remmen een van de belangrijkste APK keuringsonderdelen. De remmen zijn enorm belangrijk omdat deze ervoor zorgen dat je de auto in korte tijd tot stilstand kan brengen. Om korte en betrouwbare remweg te bewerkstelligen heeft elk wiel een rem en moet deze APK gekeurd worden. Met de voetrem worden alle vier de remmen gebruikt en de handrem is alleen verbonden met beide achterste wielen.

Het remsysteem en variaties

Niet elke auto heeft hetzelfde remsysteem. Het verschil zit hem in het hebben van remschijven en remtrommels. Iedere auto heeft remschijven voor. Achter zit variatie, duurdere auto’s hebben zowel voor als achter remschijven en remblokken en andere modellen hebben remtrommels met remschoenen. De reden dat duurdere auto’s remschijven hebben is omdat deze duurder zijn en beter remmen dan trommelremmen. Aangezien de voorremmen het belangrijkste zijn voor het tot stilstand komen van een auto worden schijfremmen altijd voor gemonteerd.

APK keuring van de remmen

APK keuring remschijven

De werking van de remmen wordt bij de APK keuring grondig geïnspecteerd. Er wordt gekeken naar het functioneren van de remmen en de verdeling van de remkracht, dit laatste moet altijd gelijkmatig over alle wielen verdeeld zijn. Indien problemen met de gelijkmatigheid van de remkracht optreden is dit vaak te herleiden aan slijtage van de remschijven of problemen met de remklauw/remtang. De achterrem controleren kan eenvoudig door de auto op de handrem te zetten en te checken of de auto niet te verplaatsen is. De meeste remproblemen treden op bij weinig gebruik van de auto en de remmen, de achterrem wordt het minst belast en is daardoor het meest gevoelig voor problemen.

Controleren van de remschijven

remschrijfdikte meten

De APK keuringseisen stellen dat een remschijf moet voldoen aan een minimum dikte. Deze dikte slijt doordat de remblokken bij het remmen contact maken met de remschijven. Het dunner worden van de remschijven is dus een indicatie van remschijfslijtage. Wanneer de remschijf te dun wordt slijten de remblokken sneller en neemt de remkracht af. De minimale remschijfdikte is per auto verschillend en staat aangegeven op de schijf zelf en in wordt vermeld in het werkplaatshandboek. Vaak zie je dat er roestvorming ontstaat bij de remschijven. Dit gebeurt voornamelijk wanneer een auto weinig wordt gebruikt of wanneer er weinig mee wordt geremd. Je kunt de roest er dus aardig afremmen. Daarom komt de auto wel door de APK keuring heen met roest op de remschijven, wel wordt gesteld dat er niet meer dan 50% roest op het remmende gedeelte mag zitten. Het remmen op remschijven gebeurt doordat de remblokken contact maken met de remschijf en hierdoor de draaisnelheid van het wiel en de remschijf reduceren. Wanneer de remblokken versleten zijn komt de remklauw in aanraking met de remschijf. De remklauw is, net als de remschijf, van ijzer. Het contact wat dan gemaakt wordt resulteert in harde slijtage ofwel beschadigen van de remschijven en een mindere remwerking. De remblokken moeten dus, net als de remschijven, in goede staat zijn voor APK goedkeuring.  

Het remsysteem verder inspecteren voor APK goedkeuring

remsysteem controleren

Onder deze overige onderdelen van het remsysteem verstaan we remleidingen en remslangen, de remcilinders, remvloeistoffen en de ABS. De remslangen en remleidingen dienen in goede staat te zijn. Er mag geen sprake zijn van uitdroging, roest of uiteindelijk scheurtjes. De remleidingen voeren de remkracht op door oliedruk in de remleidingen op te voeren. We hebben het dan over een hydraulisch systeem. Ook de remcilinders worden gecontroleerd. Een van de belangrijkste controlepunten is of ze droog zijn. Lekke remcilinders zijn vaak vochtig. Ook de remproef zal aantonen als er een cilinder lek is. Dit resulteert namelijk in verminderde remkracht. Uiteraard is het in orde zijn van de remcilinders van groot belang voor APK goedkeuring. Zoals eerder aangegeven werken remmen op basis van hydraulische druk. De remolie speelt hierbij een belangrijke rol en dient daarom altijd op voldoende niveau te staan. Lekkages doen het niveau dalen. Onder de motorkap het reservoir controleren geeft je snel inzicht in het remolie niveau. Remolie kan dalen door lekkage maar ook door versleten remblokken. Heeft een auto antiblokkeersysteem (ABS) dan moet dit goed functioneren. De APK keurmeester zal het ABS checken op werking en het dashboard controleren op werking van het ABS lampje.

 

Add Comment