APK Keuring bij Kwik Fit
Goedkoopste van Nederland
All- inclusive, geen addertjes onder het gras
Altijd een garage in de buurt
Inclusief Roetmeting
Extra voordeel voor ANWB leden
Slechts € 24,95
APK en kleine beurt – € 69
Keuren inclusief kleine beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Olie verversen met Mobil-olie
Controle op 22 belangrijke punten
Vervangen van luchtfilter
Bijvullen van diverse vloeistoffen
Vervangen oliefilter
Autokeuring inclusief grote beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Inspectie remsystem
Vervangen brandstoffilter
Vervangen van het luchtfilter
Controle van het interieurfilter
Vervangen van het oliefilter
Vul uw kenteken in
Tijdens de APK keuring wordt de carrosserie van de auto gecontroleerd. De carrosserie is het frame van de auto, het chassis en alle daaraan verbonden onderdelen. Het voornaamste controlepunt is hardheid van het onderstel, dit wordt grotendeels bepaald door of er roest op de carrosserie aanwezig is of niet. Het kan dus zo zijn dat een auto op basis van roestvorming aan de carrosserie wordt afgekeurd. Vaak worden dit soort problemen verholpen met wat laswerk waarna de auto wel door de Algemene Periodieke Keuring heen komt.
Roest kan zicht vormen op metaal en is vergelijkbaar met het wegrotten van hout. Roestvorming betekent dus afbraak van de originele kwaliteit. Op sommige plaatsen heeft roestvorming weinig consequenties voor de APK. Je kunt je voorstellen dat roest op een spatscherm of portier niet zo snel de verkeersveiligheid in het geding brengt. De auto zal dus ook niet snel worden afgekeurd op roestvorming op dat soort locaties. Pas wanneer de roest dusdanig erg is dat het ook voor gaten zorgt, zal de APK keurmeester tot afkeur moeten overgaan en is herstel vereist. Dit geldt ook wanneer stukken metaal door roestvorming los komen te zitten. Een belangrijke APK keuringseis is dat er niet meer dan 15% roest mag zitten op onderdelen als de dorpels, ophangdelen en de kokerbalken. Zit er meer dan 15% roest op een of meerdere van deze onderdelen dan zal de keurmeester om vervanging of herstel voor goedkeuring vragen. Herstel kan plaatsvinden door er simpelweg een plaat overheen te lassen. Constateer je zelf dat de dorpels beginnen te roesten dan luidt het advies om dit snel te herstellen. Wacht de APK vervaldatum dus niet af maar herstel zo snel mogelijk om schade tot een minimum te beperken. Je kunt voorkomen dat roest optreedt door metaal te behandelen met tectyl of hammerite verf. Het is overigens ook verstandig je auto regelmatig te wassen. Vooral in de winter zorgt de combinatie van vocht en pekel voor snelle roestvorming. Was je auto in de winter dus regelmatig en voorkom dat je auto onder je gat wegrot. Voor de wintermaanden wordt een bodemreiniging in de wasstraat aangeraden om ze het pekel van de auto af te wassen. Hierdoor roest de auto een stuk minder snel. Meer informatie over het schoon houden van je auto in de wintermaanden vindt je hier.
De keuringseisen voor de algemene periodieke keuring bieden weinig ruimte voor uitstekende delen aan de carrosserie. Zo is het niet toegestaan dat wielen buiten de wielkast uitkomen, dat sierstrips en/of spoilers uitsteken, of dat er gebruik wordt gemaakt van vleugelmoertjes. Een auto mag wel een spoiler hebben, laat daar geen misverstand over ontstaan. Maar deze mag dus niet buiten de auto uitsteken en moet aan de regelgeving voldoen. Heb je je auto gepimpt met een grote spoiler dan zal je die voor de APK moeten verwijderen. Wordt je met een dergelijke spoiler aangehouden tijdens een verkeerscontrole van de landelijke politie dan krijg je een boete en moet je de spoiler direct verwijderen.
Add Comment