APK Keuring bij Kwik Fit
Goedkoopste van Nederland
All- inclusive, geen addertjes onder het gras
Altijd een garage in de buurt
Inclusief Roetmeting
Extra voordeel voor ANWB leden
Slechts € 24,95
APK en kleine beurt – € 69
Keuren inclusief kleine beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Olie verversen met Mobil-olie
Controle op 22 belangrijke punten
Vervangen van luchtfilter
Bijvullen van diverse vloeistoffen
Vervangen oliefilter
Autokeuring inclusief grote beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Inspectie remsystem
Vervangen brandstoffilter
Vervangen van het luchtfilter
Controle van het interieurfilter
Vervangen van het oliefilter
Vul uw kenteken in
De APK keuring stelt strenge milieueisen op gebied van uitlaat en uitlaatgassen. Logisch, want uitlaatgassen brengen directe schade aan het milieu toe. Wanneer een uitlaat lek is kan deze meer schadelijke gassen vrijgeven dan gebruikelijk. De uitlaat mag dus niet lekken. Daarnaast zal de lekke uitlaat, naarmate het gat groter wordt, steeds meer geluid gaan produceren. Overtreedt een lekke uitlaat de geluidsnorm dan riskeer je een fikse boete en zal de auto ook niet door de APK keuring heenkomen.
Tijdens de APK keuring wordt de uitstoot van uitlaatgassen gemeten. Deze meting gaat volgens een 4 gas meting en wordt gedaan met een gekalibreerde uitlaatgastester. Tijdens de 4 gas meting wordt met name gekeken hoeveel CO2 (kooldioxide) de auto uitstoot en of dit binnen de norm is. Naast CO2 wordt ook CO (koolmonoxide), HC (koolwaterstof) en 02 (zuurstof) uitstoot gemeten. Deze test wordt uitgevoerd bij een stationair draaiende motor met circa 3000 toeren. Testresultaten geven inzicht in de verbranding en het functioneren van de katalysator en lambdasonde. Bij dieselauto’s wordt tevens een roetmeting uitgevoerd. Hier een filmpje over de gas 4 meting
Inspectie van de uitlaat hoort ook bij de algemene periodieke keuring. De uitlaat controleren is vrij eenvoudig wanneer de auto op de brug staat en stationair loopt. De APK keurmeester kijkt of de uitlaat nog helemaal dicht is en in goede staat is. Dan wordt de uitlaat dichtgehouden bij een draaiende motor om te controleren of de uitlaat nog goed dicht is. Indien de uitlaat begint te lekken of een pakking aan vervanging toe is zal de keurmeester een sissend geluid opmerken. Verder mag er wel roest op de uitlaat zitten, maar deze moet nog wel ‘hard’ zijn. Dit wil zeggen dat het metaalwerk van zowel uitlaat en ophanging niet doorgerot mag zijn. Indien er problemen optreden met de uitlaat kun je deze het beste zo snel mogelijk laten herstellen. Snel herstel voorkomt dat je uiteindelijk op korte termijn de uitlaat moet vervangen. Combineer APK met onderhoud aan je uitlaat. Lekt je uitlaat en blijkt met de APK vervaldatum check dat je nog lang geen nieuwe APK nodig hebt dan is het verstandig de uitlaat direct te laten herstellen.
Add Comment