APK met onderhoud

Welke band zoekt u?

Een geldige algemene periodieke keuring (APK) is verplicht. Afhankelijk van de leeftijd van je voertuig dien je de auto APK te laten keuren. Koop je een gloednieuwe auto dan wordt deze afgeleverd met een APK keuring die vier jaar geldig is. Na vier jaar dient de auto tot een leeftijd van acht jaar oud elke twee jaar gekeurd te worden. Auto’s ouder dan acht jaar moeten elk jaar worden voorzien van een nieuwe APK. Vooral bij deze laatste categorie wordt meestal een combinatie tussen APK en onderhoud gemaakt. Er moet namelijk elk jaar olie worden ververst en afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers ook een onderhoudsbeurt. Auto’s jonger dan acht jaar moeten dus tussen de APK keuring door ook onderhoud krijgen. Op deze pagina vind je informatie over de APK keuring, het doen van een APK check en het combineren van een APK keuring met een onderhoudsbeurt.

 

 apk keuring

Wat is een APK keuring?

APK keuring

Een APK keuring is een keuring om de conditie van een voertuig te beoordelen. Het is een algemene periodieke keuring, dat wil zeggen dat een voertuig met standaard interval op algemene zaken wordt gecontroleerd. Dit zijn aspecten van belang voor het milieu en de verkeersveiligheid. De APK keuring kan alleen worden uitgevoerd door een RDW erkende APK keurmeester. Deze zal de auto op alle algemene punten controleren en waar nodig herstelwerkzaamheden uitvoeren. Het voordeel van een combinatie tussen onderhoud en APK is dat de auto na de keuring ook direct weer een jaar zorgeloos gebruikt kan worden. Een APK keuring is namelijk iets anders dan een onderhoudsbeurt. Het liefst wil je natuurlijk dat de auto foutloos door de APK keuring gaat. Bij jonge auto’s is dit vaak het geval, hierbij moet een keer een autoband of ruitenwisser worden vervangen maar tegen grote problemen loop je niet vaak aan. Oudere auto’s worden vaker afgekeurd, je moet dan onderhoud plegen om de auto geschikt voor goedkeuring te krijgen. Deze bijkomende kosten zijn ongewenst maar wel noodzakelijk, want zonder geldig APK mag een auto niet deelnemen aan het verkeer. Je kunt deze kosten wel beperken door voorafgaande aan de APK keuring zelf een APK check te doen.

 

Doe een APK check vooraf aan de APK keuring

APK checklist

Bij de APK keuring wordt rond de 30% van alle voertuigen afgekeurd. Sommige zaken kun je zelf prima vooraf verhelpen en zo kosten besparen. Erachter komen of je auto goed door de APK komt doe je door een APK check te doen. Deze APK check bestaat uit het nalopen van de volgende punten.  

  • Algemeen – Is de auto in goede staat en lekt deze geen olie of andere vloeistoffen.
  • Spiegels – Zijn alle verplichte spiegels gemonteerd, verstelbaar en heel?
  • Ruiten – Zijn de ruiten in goede conditie? Een kleine beschadiging mag, maar laat dit vooraf door een herstelbedrijf controleren.
  • Vergrendeling – Werken alle scharnieren, kunnen alle deuren goed open en dicht, is de motorkap en achterbak te openen en te vergrendelen, enzovoorts. Alles moet goed functioneren.
  • Verlichting – Werkt alle verlichting naar behoren? Zelf een lampje vervangen is goedkoper dan het door een monteur te laten doen.
  • Carrosserie – Houdt goed in de gaten of de auto niet roest. Wanneer er roest aan het onderstel optreedt dien je dit snel te herstellen. Rijdt je door tot de APK dan moet de auto voor goedkeuring hersteld worden en ben je vaak duurder uit.
  • Remsysteem – Werken de remmen goed en zijn remschrijven en remblokken in voldoende conditie? Check ook of je voldoende rem druk en remkracht hebt door een remtest te doen. Test zowel voet- als handrem.
  • Veiligheidsgordels – Deze moeten aanwezig zijn voor iedere zitplaats en dienen onbeschadigd te zijn en goed te functioneren.
  • Autopapieren / kentekencard – Correcte tellerstand en komt het chassisnummer op het kentekenbewijs overeen met die van het daadwerkelijke voertuig.
  • Stuur – Werkt het stuur, geen speling en wisselende stuurdruk?
  • Uitlaatsysteem – Is het uitlaatsysteem nog in orde? Controleer of de uitlaat niet lek is of ernstig verroest. Tevens is er een maximum hoeveelheid decibel toegestaan. Houdt er rekening mee dat dus niet iedere sportuitlaat door de keuring komt.
  • Wielen, wielophanging en banden – Wielophanging moet goed zijn, er mag geen speling op de wielen zitten. De wielen moeten uitgelijnd zijn voor een stabiele wegligging en het bandenprofiel moet aan de minimumeis van 1.6 millimeter profiel voldoen. Meer informatie over autobanden en het gebruik van winterbanden/zomerbanden vindt je op onze pagina over autobanden.

Loop deze lijst na en overleg twijfelgevallen met je APK keurmeester. Zorg ervoor dat je auto netjes opgeruimd en schoon is voordat deze gekeurd wordt. Loop ook alle vloeistoffen na en vul deze eventueel aan. Combineer je een APK keuring met een grote – of kleine onderhoudsbeurt dan laat je het nalopen van vloeistoffen aan de monteur over. Het combineren van APK met onderhoud levert voordeel op, meestal worden APK kosten dan sterk gereduceerd.  

Grote beurt auto

Grote beurt auto

Een grote onderhoudsbeurt is een uitgebreide auto onderhoudsbeurt waarbij de auto op ruim 95 belangrijke punten wordt gecontroleerd. Afhankelijk van het merk moet een auto met een vast interval een grote beurt krijgen. Dit staat in de boekjes van de auto. Tijdens een grote onderhoudsbeurt worden zowel veiligheidsaspecten als slijtage en preventief onderhoud onder handen genomen. Zo wordt het remsysteem gecontroleerd en wordt dit systeem gereinigd en voorzien van nieuwe remvloeistof. Uiteraard wordt ook olie en oliefilter vervangen. Daarna worden vloeistoffen gecontroleerd en zo nodig vervangen of bijgevuld. Denk aan bijvoorbeeld koelvloeistof maar ook ruitenwisservloeistof. Het luchtfilter wordt ook altijd vervangen bij een grote beurt, indien nodig wordt ook de pollenfilter vervangen. Banden worden gecontroleerd en op spanning gezet, zijn deze toe aan vervanging dan kan de monteur je autobanden direct vervangen. De monteur zal alle verlichting nalopen en eventueel preventief lampjes vervangen en de monteur loopt de ruiten en kitnaden even voor je na. Dan wordt het motorblok geïnspecteerd en worden de bougies vervangen. De automonteur checkt de brandstoftank, gas bediening en transmissie (versnellingen). Heeft je auto een brandstoffilter dan wordt deze ook vervangen. Nieuwe auto’s hebben allemaal digitale techniek, de auto zal worden aangesloten aan een computer waar deze kan worden uitgelezen en een software update geïnstalleerd kan worden. Is de auto niet toe aan een grote beurt dan is het slim om eens per jaar een kleine beurt te laten uitvoeren of tenminste olie en oliefilter te vervangen.  

Kleine beurt auto

kleine beurt auto

Bij een kleine beurt gaat de monteur er vanuit dat de auto op de punten van de grote beurt nog in orde is. Het wordt vaak kort nagelopen aan de hand van de onderhoudsgeschiedenis, maar de nadruk ligt op een kleine inspectie en kleine beurt. De auto wordt op ruim 20 belangrijke punten gecontroleerd. Tijdens een kleine onderhoudsbeurt wordt de accu van uw auto doorgemeten en alle verlichting gecontroleerd. De onderkant van de auto wordt gecheckt om te zien hoe de onderhoudsstaat van de uitlaat en katalysator is. Olie wordt ververst en oliefilter vervangen. Lucht en interieurfilters worden gecontroleerd en zo nodig gereinigd/vervangen. Banden en remschrijven/remblokken worden nagelopen en zo nodig vervangen. Schokdempers, ruiten en ruitenwissers worden gecontroleerd. Zoals je merkt heeft deze kleine beurt wat overlap met de APK keuringseisen. Het is dan ook slim een APK te combineren met onderhoud.  

Rijd je heel weinig? Doe dan alleen APK en olie

De olie van een auto moet elk jaar ververst worden. Een kleine - of grote beurt is afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers. Is de auto niet toe aan een beurt volgens de kilometerinterval, dan is het wel slim om na een jaar de olie te verversen en het oliefilter te vervangen. Combineer dit met een APK keuring en je weet jezelf nog goedkoper uit. De auto staat immers al op de brug en de monteur is al met je auto bezig. Even olie en oliefilter vervangen is dan ook zo gepiept.

Add Comment