APK Keuring bij Kwik Fit
Goedkoopste van Nederland
All- inclusive, geen addertjes onder het gras
Altijd een garage in de buurt
Inclusief Roetmeting
Extra voordeel voor ANWB leden
Slechts € 24,95
APK en kleine beurt – € 69
Keuren inclusief kleine beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Olie verversen met Mobil-olie
Controle op 22 belangrijke punten
Vervangen van luchtfilter
Bijvullen van diverse vloeistoffen
Vervangen oliefilter
Autokeuring inclusief grote beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Inspectie remsystem
Vervangen brandstoffilter
Vervangen van het luchtfilter
Controle van het interieurfilter
Vervangen van het oliefilter
Vul uw kenteken in
Een geldige algemene periodieke keuring (APK) is verplicht. Afhankelijk van de leeftijd van je voertuig dien je de auto APK te laten keuren. Koop je een gloednieuwe auto dan wordt deze afgeleverd met een APK keuring die vier jaar geldig is. Na vier jaar dient de auto tot een leeftijd van acht jaar oud elke twee jaar gekeurd te worden. Auto’s ouder dan acht jaar moeten elk jaar worden voorzien van een nieuwe APK. Vooral bij deze laatste categorie wordt meestal een combinatie tussen APK en onderhoud gemaakt. Er moet namelijk elk jaar olie worden ververst en afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers ook een onderhoudsbeurt. Auto’s jonger dan acht jaar moeten dus tussen de APK keuring door ook onderhoud krijgen. Op deze pagina vind je informatie over de APK keuring, het doen van een APK check en het combineren van een APK keuring met een onderhoudsbeurt.
Een APK keuring is een keuring om de conditie van een voertuig te beoordelen. Het is een algemene periodieke keuring, dat wil zeggen dat een voertuig met standaard interval op algemene zaken wordt gecontroleerd. Dit zijn aspecten van belang voor het milieu en de verkeersveiligheid. De APK keuring kan alleen worden uitgevoerd door een RDW erkende APK keurmeester. Deze zal de auto op alle algemene punten controleren en waar nodig herstelwerkzaamheden uitvoeren. Het voordeel van een combinatie tussen onderhoud en APK is dat de auto na de keuring ook direct weer een jaar zorgeloos gebruikt kan worden. Een APK keuring is namelijk iets anders dan een onderhoudsbeurt. Het liefst wil je natuurlijk dat de auto foutloos door de APK keuring gaat. Bij jonge auto’s is dit vaak het geval, hierbij moet een keer een autoband of ruitenwisser worden vervangen maar tegen grote problemen loop je niet vaak aan. Oudere auto’s worden vaker afgekeurd, je moet dan onderhoud plegen om de auto geschikt voor goedkeuring te krijgen. Deze bijkomende kosten zijn ongewenst maar wel noodzakelijk, want zonder geldig APK mag een auto niet deelnemen aan het verkeer. Je kunt deze kosten wel beperken door voorafgaande aan de APK keuring zelf een APK check te doen.
Bij de APK keuring wordt rond de 30% van alle voertuigen afgekeurd. Sommige zaken kun je zelf prima vooraf verhelpen en zo kosten besparen. Erachter komen of je auto goed door de APK komt doe je door een APK check te doen. Deze APK check bestaat uit het nalopen van de volgende punten.
Loop deze lijst na en overleg twijfelgevallen met je APK keurmeester. Zorg ervoor dat je auto netjes opgeruimd en schoon is voordat deze gekeurd wordt. Loop ook alle vloeistoffen na en vul deze eventueel aan. Combineer je een APK keuring met een grote – of kleine onderhoudsbeurt dan laat je het nalopen van vloeistoffen aan de monteur over. Het combineren van APK met onderhoud levert voordeel op, meestal worden APK kosten dan sterk gereduceerd.
Een grote onderhoudsbeurt is een uitgebreide auto onderhoudsbeurt waarbij de auto op ruim 95 belangrijke punten wordt gecontroleerd. Afhankelijk van het merk moet een auto met een vast interval een grote beurt krijgen. Dit staat in de boekjes van de auto. Tijdens een grote onderhoudsbeurt worden zowel veiligheidsaspecten als slijtage en preventief onderhoud onder handen genomen. Zo wordt het remsysteem gecontroleerd en wordt dit systeem gereinigd en voorzien van nieuwe remvloeistof. Uiteraard wordt ook olie en oliefilter vervangen. Daarna worden vloeistoffen gecontroleerd en zo nodig vervangen of bijgevuld. Denk aan bijvoorbeeld koelvloeistof maar ook ruitenwisservloeistof. Het luchtfilter wordt ook altijd vervangen bij een grote beurt, indien nodig wordt ook de pollenfilter vervangen. Banden worden gecontroleerd en op spanning gezet, zijn deze toe aan vervanging dan kan de monteur je autobanden direct vervangen. De monteur zal alle verlichting nalopen en eventueel preventief lampjes vervangen en de monteur loopt de ruiten en kitnaden even voor je na. Dan wordt het motorblok geïnspecteerd en worden de bougies vervangen. De automonteur checkt de brandstoftank, gas bediening en transmissie (versnellingen). Heeft je auto een brandstoffilter dan wordt deze ook vervangen. Nieuwe auto’s hebben allemaal digitale techniek, de auto zal worden aangesloten aan een computer waar deze kan worden uitgelezen en een software update geïnstalleerd kan worden. Is de auto niet toe aan een grote beurt dan is het slim om eens per jaar een kleine beurt te laten uitvoeren of tenminste olie en oliefilter te vervangen.
Bij een kleine beurt gaat de monteur er vanuit dat de auto op de punten van de grote beurt nog in orde is. Het wordt vaak kort nagelopen aan de hand van de onderhoudsgeschiedenis, maar de nadruk ligt op een kleine inspectie en kleine beurt. De auto wordt op ruim 20 belangrijke punten gecontroleerd. Tijdens een kleine onderhoudsbeurt wordt de accu van uw auto doorgemeten en alle verlichting gecontroleerd. De onderkant van de auto wordt gecheckt om te zien hoe de onderhoudsstaat van de uitlaat en katalysator is. Olie wordt ververst en oliefilter vervangen. Lucht en interieurfilters worden gecontroleerd en zo nodig gereinigd/vervangen. Banden en remschrijven/remblokken worden nagelopen en zo nodig vervangen. Schokdempers, ruiten en ruitenwissers worden gecontroleerd. Zoals je merkt heeft deze kleine beurt wat overlap met de APK keuringseisen. Het is dan ook slim een APK te combineren met onderhoud.
De olie van een auto moet elk jaar ververst worden. Een kleine - of grote beurt is afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers. Is de auto niet toe aan een beurt volgens de kilometerinterval, dan is het wel slim om na een jaar de olie te verversen en het oliefilter te vervangen. Combineer dit met een APK keuring en je weet jezelf nog goedkoper uit. De auto staat immers al op de brug en de monteur is al met je auto bezig. Even olie en oliefilter vervangen is dan ook zo gepiept.
Add Comment