APK Keuring bij Kwik Fit
Goedkoopste van Nederland
All- inclusive, geen addertjes onder het gras
Altijd een garage in de buurt
Inclusief Roetmeting
Extra voordeel voor ANWB leden
Slechts € 24,95
APK en kleine beurt – € 69
Keuren inclusief kleine beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Olie verversen met Mobil-olie
Controle op 22 belangrijke punten
Vervangen van luchtfilter
Bijvullen van diverse vloeistoffen
Vervangen oliefilter
Autokeuring inclusief grote beurt
Altijd een Kwik Fit garage in de buurt
Inspectie remsystem
Vervangen brandstoffilter
Vervangen van het luchtfilter
Controle van het interieurfilter
Vervangen van het oliefilter
Vul uw kenteken in
Autobanden zijn bepalend voor het rijgedrag van een voertuig. De grip die een autoband heeft wordt bepaald door de hardheid/zachtheid van het rubber en het profiel. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een sterke relatie is tussen kwaliteit van de banden en de verkeersveiligheid. Om de verkeersveiligheid te waarborgen is er een wettelijk minimum profieldiepte van 1,6 millimeter vastgesteld. Als autobezitter draag je zelf de verantwoordelijkheid te controleren of je autobanden nog aan deze vereisten voldoen. Dit kan je controleren met behulp van de geïntegreerde indicatiestrips. Is de profieldiepte gelijk aan de indicator voor bandenslijtage dan moet de band vervangen worden. Dit doe je niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van andere. Daarbij ben je strafbaar wanneer je rondrijdt met onvoldoende profiel op je banden. Bij een algemene verkeersinspectie zal de Rijk verkeersdienst zal je dan ook een boete krijgen bij te weinig profiel op je autobanden. Breng je auto weg voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) of onderhoudsbeurt dan worden de banden altijd gecontroleerd. Tijdens de APK keuring en onderhoud wordt gekeken naar het profiel en de conditie van de band. Autobanden kunnen naast slijten ook uitdrogen. Tijdens de APK keuring en het onderhoud wordt dit voor je gecontroleerd. Zijn je autobanden aan vervanging toe dan zal je dit moeten doen alvorens je een nieuwe APK goedkeuring krijgt.
In Nederland is er geen verplichting tot gebruik van seizoens-banden. Je hoeft dus niet perse winterbanden te gebruiken. Toch raad de ANWB gebruik van winterbanden wel aan. Het is simpelweg veiliger om in de winter met winterbanden te rijden. In Nederland is gebruik van winterbanden niet verplicht omdat de weersomstandigheden niet van dien aard zijn dat het een lange periode nodig is. Ga je naar het buitenland, informeer dan of ze een wettelijk bandenvoorschrift hebben. Het is in Duitsland bijvoorbeeld om winterbanden te gebruiken in de wintermaanden. Regelgeving op zomerbanden of all season banden is er niet. Het is echter wel slim de juiste band te rijden aangezien ze anders enorm snel slijten. Meer weten over de diverse autobanden? Lees dan verder en kom erachter wat winterbanden, zomerbanden en all season banden zijn.
Het is verstandig in de wintermaanden gebruik te maken van winterbanden. De wegenwacht adviseert automobilisten van oktober tot en met maart op winterbanden te rijden. Dit is een ruim genomen periode, want een winterband is echt bedoeld voor koude weersomstandigheden. Wij adviseren dan ook over te gaan van zomer- naar winterbanden wanneer de dagtemperatuur gemiddeld onder de 7º graden ligt. Het is namelijk zo dat een winterband snel slijt bij hogere temperaturen door de zachte rubbersamenstelling. Deze rubbersamenstelling zorgt ervoor dat je juist meer grip heeft bij lagere temperaturen. Ook hebben winterbanden een betere afwatering dan zomerbanden. Ze zijn echt bedoelt voor koud en vochtig weer, ofwel, winterse omstandigheden. Je kunt een winterband herkennen aan het sneeuwvlokje op de band. Banden die het sneeuwvlokje dragen zijn officieel geschikt bevonden voor winterse omstandigheden. Het sneeuwvlokje is erkend in zowel Europa als Amerika. Het minimale profiel van een winterband is 1,6 millimeter, toch wordt er geadviseerd bij winterbanden eerder te vervangen. Het advies is je winterbanden rond de 4 millimeter profiel te vervangen. Bij het monteren van je winterbanden zal de monteur een indicatie afgeven van de bandenconditie. Staat de auto op winterbanden tijdens de auto check of APK keuring dan weet je dat ze goed gecontroleerd worden. Is de winter voorbij en stijgen de temperaturen dan kan je weer overschakelen naar zomerbanden.
Zomerbanden zijn banden die je van maart tot ongeveer oktober kan gebruiken. Deze banden zijn wat harder dan winterbanden waardoor ze minder snel slijten in de zomer. Zomerbanden hebben wat minder profiel dan winterbanden. Hierdoor heb je meer grip, een kortere remweg en een goede wegligging. Een nieuwe zomerband heeft een profieldiepte van ongeveer 8 millimeter. Zoals eerder gezegd moet een band wettelijk gezien bij 1,6 millimeter worden vervangen. Tijdens een APK keuring worden de zomerbanden bij minimaal 2 millimeter vervangen. Je kunt dus langer verantwoord doorrijden op zomerbanden dan op winterbanden. Gebruik maken van een zomerband in de zomer levert je ook voordeel op qua kosten. Deze banden plakken minder aan de weg dan all season banden of winterbanden en je auto zal zich gemakkelijker verplaatsen. Hier merk je als bestuurder niets van tot dat je gaat tanken. De juiste banden in de juiste tijd van het jaar is namelijk voordeliger in brandstofverbruik.
All season banden kun je in elk seizoen gebruiken. All season autobanden zijn banden die zowel onder winterse als zomerse omstandigheden goed presteren. Wil je geen gedoe met banden wisselen, dan is de all season band iets voor jou. Toch is de allweatherband niet perfect. Ze zijn in de zomer minder goed dan een zomerband en in de winter minder goed dan een zomerband. Wel kun je veel beter in de winter op een all season band rijden dan op een zomerband. De all season band is simpelweg veel veiliger in de winter dan de zomerband. De afwatering en rubbersamenstelling zijn beter aangepast op winterse omstandigheden. Vergelijk je een all weather band met een winterband voor zomer gebruik dan is de all weather band wederom fijner. Aangezien de winterband simpelweg sneller slijt en minder grip heeft in de zomer. De seizoens-band is dus niet perfect maar biedt het beste van twee werelden. Verder is het natuurlijk een groot gemak dat je niet twee keer per jaar autobanden moet wisselen. Ga je op wintersport met de auto of in de winter naar Duitsland op vakantie dan raden we je wel winterbanden aan boven all seasonbanden. Ten eerste vanwege de wettelijke verplichting tot gebruik van winterbanden en ten tweede voor je eigen veiligheid in een wintersportgebied.
Autobanden zijn van invloed op de kosten die een auto met zich mee brengen. Je kunt de kosten van autobanden onderbrengen in de categorie vaste lasten of onderhoudskosten. De prijs van autobanden loopt sterk uiteen per merk, type en afmeting. Een belangrijke parameter voor het slijten van banden is dat je de juiste band voor het juiste voertuig gebruikt. Hierbij speelt het voertuiggewicht en het klimaat een belangrijke rol. Je kunt namelijk niet elke band op elke auto zetten. Uiteraard is niet alleen de aanschafprijs van een band van belang invloed op de kosten, maar ook het rijgedrag. Ben je een sportieve rijder dan kun je er vanuit gaan dat je banden sneller sluiten. Kies je voor een sportievere band dan is het rubber vaak wat zachter, gevolg is veel grip op de weg met hoge slijtage. De hardheid van het rubber heeft dus duidelijk invloed op de slijtage. Wil je minimale slijtage van je banden dan kun je het beste in de zomer op hardere zomerbanden rijden in de winter kiezen voor relatief harde winterbanden. Deze winterbanden zijn wel veel zachter dan de zomerbanden. Zoals eerder gezegd is het wisselmoment van belang op het slijtage omdat een winterband bij temperaturen boven de 7 º graden een stuk sneller slijten. Wissel dus op tijd van banden bij dit omslagpunt. In aanvulling op het gebruiken van seizoens-banden en je eigen rijgedrag is zijn ook onderhoud en stalling van belang. Je kunt de kwaliteit van een autoband controleren door te kijken naar het Europees bandenlabel. Dit zegt iets over veiligheid, brandstofverbruik, kwaliteit en geluidsproductie. De beste banden scoren een A en de minst goede banden een G. Verkijk je nooit op de aanschafprijs, een goedkope band in aanschaf kan uiteindelijk onderaan de streep net zoveel kosten als een duurdere band.
Autobanden moet je goed onderhouden om zo slijtage en brandstofkosten tot een minimum te beperken. Een band met lage bandenspanning resulteert in meer slijtage en meer brandstofverbruik. Daarnaast is bandenspanning belangrijk voor veiligheid. Bandenspanning is namelijk van invloed op je wegligging en remweg. Normaal gesproken houdt je automonteur je bandenspanning bij en wordt de bandenspanning en bandconditie tijdens de APK check bekeken. De hoeveelheid lucht in een autoband wordt uitgedrukt in bar. In de boekjes van je auto of op internet kun je vinden welke bandenspanning je voor jouw auto moet aanhouden. Er wordt een minimum en maximum spanning aangegeven. Hoe zwaarder de auto wordt beladen, hoe hoger de adviesspanning is. De meeste mensen kijken te weinig om naar hun bandenspanning. Wij adviseren elke twee maanden de druk te controleren. Dit doe je altijd met koude banden. Door het rijden worden de banden warm en zet de lucht uit. De drukbepaling moet dus altijd met koude lucht gebeuren. Ga je je banden wisselen, regel de bandenspanning dan altijd voordat je de banden gaat monteren.
Maak je gebruik van winter- en zomerbanden dan moet je je banden ergens opbergen. Er zijn veel garagebedrijven die opslag aanbieden. Laat je je autobanden professioneel opslaan dan weet je dat ze goed liggen. Je kan je banden ook thuis opslaan. Doe dit op een donkere plek waar de temperatuur het liefst constant is. Het belangrijkste is echter dat er geen direct daglicht op de autobanden komt.
Add Comment