Banden wisselen

Welke band zoekt u?

Banden wisselen doe je omdat je van zomerbanden naar winterbanden gaat of omgekeerd. Je kunt ook banden wisselen omdat je huidige autobanden aan vervanging toe zijn. Autobanden op velg wisselen is vrij eenvoudig, je zet je auto van de grond met een krik en wisselt je zomerband voor een winterband of omgekeerd. Het wisselen van banden zonder velg is een ander verhaal, hiervoor moet je echt naar een garagebedrijf. De band moet dan altijd op het wiel worden uitgelijnd. Is een autoband niet goed uitgelijnd dan merk je dat aan trillingen op het stuur. Wanneer je een auto bezit en gebruik maakt van winter- en zomerbanden is het belangrijk op het juiste moment van banden te wisselen. Zijn je banden versleten, dan moet je jezelf of een band laten verkopen of jezelf verdiepen in de diverse soorten banden om zo een geschikte band te kopen. Wanneer je je autobanden laat vervangen in combinatie met een APK keuring of onderhoudsbeurt kun je vaak wel wat korting bedingen. Deze laatste optie raad ik je sowieso aan, na wat inlezen weet je beter welke band geschikt is en of het een goede koop is.  

Wanneer wissel je van banden?

autobandenAutobanden wisselen doe je bij een omslagpunt van temperatuur rond de 7 graden. Daalt de dagtemperatuur in het najaar naar onder de 7 graden dan kun je je zomerbanden omwisselen voor winterbanden. Stijgt de temperatuur in het voorjaar weer naar boven de 7 graden dan wissel je je winterbanden weer om voor zomerbanden. De meeste mensen houden als richtlijn de maand oktober en maart aan als wisselpunt. Waar in oktober de winterbanden worden gemonteerd en in maart de zomerbanden. Wil je meer te weten komen over autobanden en dan wel specifiek of winter- en zomerbanden? Bekijk dan onze pagina over autobanden.  

Banden vervangen – Weet wat je koopt!

Voordat je überhaupt jezelf kan verdiepen in de keuze van voor een bepaalde autoband is het verstandig wat kennis op te doen over de autoband. Banden wisselen doe je namelijk niet zomaar. Als je slim bent lees je jezelf eerst in. Het klinkt misschien logisch, maar je banden zijn bedoeld om krachten vanuit het motorblok over te zetten in snelheid op de weg. Aan de andere kant zijn banden belangrijk voor veiligheid. Ze zijn bepalend voor je remweg en de grip die je hebt met bijvoorbeeld regen. Ook is een band belangrijk voor comfort, de ene band is de andere niet. Er zit veel verschil in de hoeveelheid geluid die een band produceert. Belangrijk is dat een band voldoende draagvermogen heeft. Dit wordt grotendeels bepaald door de luchtdruk (bar) maar ook door de autoband specifieke eigenschappen. Ben je op zoek naar nieuwe autobanden dan is het belangrijk te kijken of een autoband geschikt is voor jouw auto en rijverwachtingen. De juiste autoband zoeken begint bij het bepalen van de soort band, het formaat en de eigenschappen gevolgd door een profielkeuze.  

Soort autobanden

karkas autoband

Er zijn verschillende soorten autobanden, in welke categorie ze vallen wordt bepaald door het productieproces en gebruiksdoel. Wil je meer weten over het gebruiksdoel dan raad ik je aan onze autobanden pagina te bekijken omdat we hier verder gaan op het productieproces. In grote lijnen zijn er drie soorten banden, namelijk de diagonaalband, diagonaal-gordelband en de radiaalband. Deze soorten worden bepaald door de richting waarmee het kunststof karkas geweven wordt. Dit karkas is, samen met de bandenspanning, bepalend voor de draagkracht van de band. De diagonaalband is voorzien van een op de rijrichting kruislings geweven kunststof karkas. De diagonaalband heeft veel draagkracht maar slijt snel doordat de kruislingse opbouw. Dit is ook de reden dat de radiaalband veel wordt gebruikt. Bij een radiaalband wordt het karkas haaks op de rijrichting geweven, hierdoor slijt de band minder snel dan een diagonaalband. Met een radiaalband heb je veel grip op de weg. De diagonaalband-gordelband wordt veel bij motorfietsen gebruikt of voor een reservewiel van een auto. Let wel op dat je vier dezelfde soort banden hebt en controleer ook of de eigenschappen van een band bij je rijgedrag, voertuig en wensen aansluit. Ga je van autoband wisselen, denk dan goed na over welk soort en merk band je wilt aanschaffen.

Eigenschappen autoband

Wanneer je een autoband uit gaat zoeken kan je online een getallenreeks zien die wat zegt over de eigenschappen van de band. Deze staan ook op de zijkant van de band en vertellen je precies wat voor band het is. Een voorbeeld is 155/55 R 16 75 T, aan de hand van dit voorbeeld zal ik toelichten wat de eigenschappen van deze band zijn.

  • 155 = Breedte van de band in millimeters. Wordt ook wel hoogte bij zijwaarts liggen van de band genoemd.
  • 55 = Percentuele hoogte ten opzichte van de breedte van de band.
  • R = Type band, in dit geval een Radiaalband (R). Code voor gordelband is B en voor diagonaalband een D.
  • 16 = Velg diameter uitgedrukt in inches.
  • 75 = Het maximum laadgewicht per band aangegeven in een index.
  • T = Geeft aan dat de band geschikt is om te gebruiken tot een snelheid van maximaal 190km/uur. Deze laatste letter geeft dus altijd de snelheid classificatie aan. Indeling voor andere banden is:
    • J = Maximaal 100 kilometer per uur
    • N = Maximaal 140 kilometer per uur
    • P = Maximaal 150 kilometer per uur
    • S = Maximaal 180 kilometer per uur
    • T = Maximaal 190 kilometer per uur
    • H = Maximaal 210 kilometer per uur
    • V = Maximaal 240 kilometer per uur
    • W = Maximaal 270 kilometer per uur
    • Z = Sneller dan 240 kilometer per uur

banden wisselen

 

Autoband profiel

banden wisselen

Het profiel van een autoband wordt bepaald door de structuur waarmee het patroon in het rubber is aangebracht. Het profiel is van grote invloed op het rijgedrag en gebruiksdoel van de band. Een noppenband is bij uitstek geschikt voor een auto die wordt gebruikt voor de cross, maar op de weg heb je er niets aan. Omgekeerd heb je met wegbanden weer weinig grip in de modder. In de landbouw wordt voornamelijk gebruik gemaakt van dwarsprofielen. Hiermee heb je veel griep op de aandrijvende wielen en kan het voertuig zich goed verplaatsen door grof terrein. Bedrijfsvoertuigen zijn vaak voorzien van een band met een landingsprofiel. Hiermee geniet de bestuurder van een goede afwatering maar wel minder grip, advies is dus om dit profiel niet op aandrijfbanden te plaatsen maar te gebruiken als achterband/trailerband. Het meest gebruikte profiel is het gecombineerde profiel, waarbij landingsprofiel en verschillende dwarse groeven ervoor zorgen dat je het beste hebt van twee werelden. Goede afwatering en goede grip. Het profiel van winterbanden die geschikt zijn voor sneeuw komt overeen met het gecombineerde profiel maar is voorzien van meer en diepere groeven. Tot slot is er nog de keuze tussen een asymmetrisch of symmetrisch profiel, waarbij het symmetrische profiel op de meeste banden zit. Hieronder zie je een plaatje van een asymmetrisch profiel karkas autoband en rubber  

Add Comment