Zomerbanden

Welke band zoekt u?

Wat zijn zomerbanden?

zomerbanden

Als consument is er tegenwoordig een groot aanbod in autobanden, naast het kiezen van een merk moet er ook een beslissing worden genomen in zomerbanden, winterbanden of 4-seizoenen banden. Zoals de naam al doet vermoeden is de zomerband een band voor in de zomer, het heeft een doorsnee van een gewone band. De term zomerband deed pas zijn intrede toen fabrikanten van autobanden ook winterbanden gingen aanbieden. Zo wilden de fabrikanten een zomerband onderscheiden ten opzichte van een winterband. Je zou de zomerband ook gewoon kunnen beschrijven als ‘’gewone’’ band, de zomerband is ook de band die standaard onder de auto zit als hij wordt afgeleverd. De zomerband heeft in Nederland de beste rijeigenschappen omdat ze een lange levensduur hebben, veel tractie hebben en water en vuil goed kunnen afvoeren. Uit testen van de ANWB is gebleken dat de zomerband steeds beter is aan het worden bij temperaturen boven de 7 graden. Maar onder de 7 graden zijn de rijeigenschappen een stuk minder in vergelijking met een winterband. 

Wanneer gebruik je zomerbanden?

De zomerbanden kunnen bijna het hele jaar door worden gebruikt in Nederland. Fabrikanten en bandenexperts raden aan om te kiezen voor winterbanden op het moment dat de temperatuur daalt onder de 7 graden. Winterbanden hebben dan betere rijeigenschappen. Winterbanden zijn gemaakt voor weer met veel regen, bladeren en sneeuw. Het rubber op een zomerband is afgestemd op temperaturen boven de 7 graden. Wanneer het kouder wordt dan wordt het rubber harder en daarom ook minder elastisch, hierdoor is de grip op de weg minder. De winterband heeft rubber die is afgestemd op koude temperaturen en het rubber blijft zacht en elastisch genoeg voor een goede grip. Wanneer de temperatuur na de winter weer boven de 7 graden komt is het slim om weer terug te gaan naar de zomerband want het rubber van de winterband zal boven de 7 graden nog zachter worden waardoor de band veel wrijving heeft met het wegdek en u minder zuinig zal rijden. Daarnaast zijn winterbanden niet bedoeld voor het rijden op hoge snelheden. Wanneer u besluit naar Duitsland te gaan bij winterse omstandigheden is het zelfs verplicht om winterbanden onder uw auto te hebben. Rijdt u met winterse omstandigheden zonder winterbanen in Duitsland, dan kunt u een boete van 40 of 80 euro kosten.

 

wanneer zomerbanden of winterbanden

 

Zomerbanden kopen – Waar moet je op letten?

Bij het kopen van zomerbanden is het slim om uw bandenmaat te weten, dit is per auto verschillend. De bandenmaat kunt u aflezen van uw huidige autoband, dit kunt u vinden aan de zijkant. Een band met bijvoorbeeld de aanduiding 225/55/R16, geeft aan dat de band 225 mm breed is, een dikte heeft 55% van de breedte en de velg 16 inch groot is. Zo weet u altijd zeker dat u de juiste band hebt dit om uw velgen past. De ANWB doet jaarlijkse testen om te kijken wat de beste zomer- en winterbanden zijn. De uitslagen van deze testen kunt u gebruiken bij het kiezen van de juiste zomerband. Als u kiest om nieuwe zomerbanden onder uw auto te monteren kan het handig zijn om uw auto te laten balanceren en uitlijnen bij een garage, dit kan de rijcomfort verhogen en slijtage verminderen. Wanneer u ervoor kiest om uw oude zomerbanden er weer onder te monteren is het belangrijk dat deze goed zijn opgeslagen in de tijd dat deze niet werden gebruikt. Zo moeten ze niet in de zon of vochtige omgeving hebben gelegen en niet in de buurt van warmtebronnen zijn geweest. Let er daarnaast of er veel slijtage is op de band, wanneer hiervan sprake is zal een nieuwe set zomerbanden nodig zijn.

 

Hoeveel kosten zomerbanden?

Er zijn veel aanbieders actief op het gebied van autobanden. Nadat u uw research heeft gedaan en een keuze heeft gemaakt welke band voor u de beste is, kunt u opzoek gaan naar de goedkoopste aanbieder. De prijs van een zomerband kan variëren, dit hangt af van de maten die u nodig heeft voor uw auto. De goedkoopste band kan u maar 40 euro kosten maar een duurdere band kost u al gauw meer dan 100 euro.

 

Wat zijn de APK-keuringseisen voor zomerbanden?

apk eisen zomerband De APK keuringseisen voor banden is een van de belangrijkste keuringseisen. De banden die u onder uw auto heeft zorgen voor het contact tussen de auto en het wegdek. Bij een slecht wegdek, sneeuw of bladeren zijn de banden van groot belang voor de veiligheid van u en uw auto. Wanneer u profiel niet diep genoeg is of u heeft beschadigingen op uw band of velg kan dit leiden tot een klapband of kunt u sneller in een slip raken. Als u voordat u uw APK keuring hebt zelf nog even wilt controleren kunt u bij twijfel een andere band gebruiken als speerpunt. Bij de APK is een wettelijk minimum van 1.6 millimeter diepte van de profiel op uw band vastgesteld. Wanneer uw profieldiepte minder dan 2.5 millimeter bedraagt dan wordt vaak de vervanging van uw band aangeraden.

U kunt uw band of velg beschadigen door het oprijden van een stoeprand of het rijden op een slecht wegdek. Wanneer u zulke beschadigingen aan uw band hebt maakt het niet uit of de profieldikte diep genoeg is, de band zal dan alsnog worden afgekeurd bij de APK keuring. Dit kunt u goed zelf van tevoren controleren. Daarnaast stelt de APK keuring een aantal eisen aan de maat van de band die onder uw auto zitten. De maat van de band moet geschikt zijn voor de auto waarin u rijd en aan dezelfde as moeten dezelfde banden zitten. Oftewel, de APK eisen zijn dat links en rechtsvoor aan uw auto dezelfde soort en maat band zitten. Ook mogen de banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken vanaf uw spatborden. Wanneer uw auto verschillende banden maat aan de voor- en achteras heeft mag dit wel, dit mogen ook andere velgen zijn. Sinds 2009 wordt er bij de APK keuring ook gekeken of de banden in de goede draairichting erop zitten gemonteerd. Op nieuwere banden staat dit aangegeven met een pijl aan de zijkant. Dit is het gevolg van het constant verbeteren van nieuwe banden en hierdoor zijn ook specifieke eisen ontstaan voor het gebruik hiervan. Wanneer u een band er verkeerd om opzet zal de slijtage hoger zijn en is het slipgevaar ook groter. Tijdens de keuring wordt ook gekeken of de banden met de juiste binnen en buitenkant op uw auto zitten. De binnenzijde moet aan de wielkast kant zitten en de buitzijde moet naar de buitenkant van de auto zitten. Dit kunt u zien aan de informatie op de band, dit moet aan het buitzijde zitten. Als laatste wordt er voor de band naar de bandenspanning gekeken. Doe dit zelf minimaal één keer per maand. Een juiste bandenspanning verminderd slijtage.

 

Add Comment